Deel 21: Zwart- wit denker

William is op zijn zachtst gezegd een vreemde jongeman. Niet alleen beschikt hij over krachten die ik niet herken, die heel vervelend aanvoelen voor mij, tevens heeft hij een onuitputtelijke kennis over demonen en duivels en aanverwante wezens. Hij heeft daar ook ideeën bij die op mij vreemd overkomen. Ik kan dat het beste uitleggen als ‘zwart-wit’ denken. Eénhoorn is goed en het Sepent is slecht. Amber is goed en Chaos is slecht. Het lijkt erop dat het Amber en Chaos van duizenden jaren geleden een heel andere verhouding hadden met elkaar dan nu. Niet dat het dan nu goed is, maar het lijkt dat men er met een meer relativerende blik naar kijkt. Natuurlijk is er een hoop gebeurd en veranderd binnen de families aan beide kanten in die tijd. Dat zal ook zijn effect hebben gehad op hoe het nu is.
Uit zijn beschrijvingen is op te maken dat hij les heeft gehad van Osric. Hij omschrijft hem als een ‘strenge man’. Daardoor dacht ik in de eerste instantie dat hij opa Oberon bedoelde.

Het is vreemd te bedenken dat alle familieleden die iets hadden met occulte zaken er niet meer zijn. Degenen die er nu het meest van weten zijn Flora en Bleys, maar dat schijnt nog niet de helft te zijn van wat Osric, Oberon en Eric er van wisten. Of weten. Over Finndo weet ik maar weinig nog. En nu hebben we William die heel veel weet ook en al die kennis is van meer dan 1000 jaar geleden. Heel waardevol. Ik begin me af te vragen of hij misschien is opgeborgen vanwege deze kennis en niet zozeer vanwege de aanslag. Hoewel het één zeker met het andere te maken heeft. Zelfs is het al een paar keer bij me opgekomen dat William misschien op de één of andere manier Osric is, of een deel van hem Osric is.
Volgens Fiona heeft hij al meerdere patronen gelopen, waaronder het Oerpatroon. Dat zegt wel iets over de macht en kennis van William. Zou Oberon hem gekend hebben? Raar dat niemand in de familie iets lijkt te weten over de William in de tijd van Osric en Finndo. Misschien Eric… maar die is dood.

Of misschien Caine? Dat is de onplaatsbare figuur in de familie. Niet bekend wie zijn moeder is. Ik heb gehoord dat hij Oberon als vader heeft, zoveel is zeker, maar zijn moeder zou die van Eric , Corwin en Dierdre kunnen zijn. Ook heb ik al eens gehoord dat hij een volle broer van Julian en Gérard zou zijn. Of dat hij toch een andere moeder weer zou hebben. Ook weet niemand blijkbaar zeker wanneer hij geboren is. Was het voor of na Eric? Allemaal vragen, waarop Caine zeker het antwoord niet zal geven.

Ronardo wist het zo bont te maken met zijn opmerkingen over mijn ‘luie’ vader, dat William hem niet zo nodig hoeft te ontmoeten. En over mijn moeder hoefde hij ook al niets te weten. Misschien is hij ook in menselijke relaties nogal een zwart-wit denker en dat zou het verklaren.
Ach, ik weet niet eens waarom ik me die opmerkingen aantrek. Julian kan het waarschijnlijk niet schelen wat Ronardo van hem denkt, maar ik vind het gewoon niet terecht.
Wel aardig van hem dat hij mee wil naar Dark End. Ik heb het gevoel dat we hem nodig hebben.

Dat denken van William houdt in dat hij Rhexenor als de vijand ziet. Hij stelde voor om een volgende keer ‘iets aan Rhexenor te doen’, ook al wist hij nog niet wat. En troeven vindt hij een akelig soort macht hebben.

Mijn vader maakt zich zorgen over Corwin die weg is. Het lijkt erop dat er inderdaad weer roerige tijden gaan aanbreken binnen de familie. Hij heeft nu steun van Caine, maar ook van Bleys wat de vermissing van Corwin betreft. Ze verdenken Random ervan dat hij iets te maken heeft met de verdwijning.
Ik heb Random zelf nog even gesproken om te vragen of hij een peet voor William wil gaan regelen. Ik vond dat hij wat zenuwachtig deed, vroeg me of ik praatjes had gehoord en dacht dat ik mijn troevendek kwijt was. Het idee alleen al dat je zoiets belangrijks kwijt kan raken! Maar hem is het eens gebeurd. Ongelooflijk!
Ik denk dat Random inderdaad een rol heeft gespeeld in het verdwijnen van Corwin. Waarschijnlijk wilde hij voor even van hem af. Maar blijkbaar is het allemaal uit de hand aan het lopen.

No comments: