Deel 33: Levende legende

Een andere dag had ik een ontmoeting met een man die zijn naam niet wilde noemen. Ik ben er zeker van dat het een soortgenoot is van Suhuy, Dworkin en Droppa. Hij zat me op te wachten terwijl ik aan het trainen was met Boudicca. Hij stelde een aantal ongepaste vragen, waar ik geen antwoord op wenste te geven. Hij zei daarna dat hij iets voor me had. Om een lang verhaal kort te maken, hij had zo’n patroonkistje voor me. Verder zei hij dat ‘wij’ wel een kopie van Corwin hadden moeten maken en bazelde behoorlijk over niet belangrijke en wel belangrijke Amberieten. Het feit dat er zoveel nu in de hellen waren was een beetje onfortuinlijk, met wat pech moest er dan weer een nieuwe kopie van Corwin komen. Die anderen waren niet belangrijk, Merlijn misschien.
Oh ja, hij maakte opmerkingen waaruit ik op zou kunnen maken dat ik niet Julians enige kind ben. Dat is wel en niet verrassend. Hoe kan iemand die zo oud is maar 1 kind hebben? Aan de andere kant heb ik Julian er een keer naar gevraagd en zei hij geen andere kinderen te hebben. Ik denk dat hij de waarheid sprak, dus zou hij ook van eventuele andere kinderen niet op de hoogte zijn?? Ook sprak het mannetje zijn eigen opmerkingen weer tegen door zich hardop af te vragen hoe Julian aan dat kind (ik dus) was gekomen, zou iemand hem gedwongen hebben? Al met al ben ik daar niet echt veel wijzer van geworden.
Maar wel leuk hem te ontmoeten.
Met het patroonkistje kwam ik in het oude Griekenland terecht, alwaar ik een dronken lapzwans aantrof met de naam Orpheus. Nu weet ik wel iets van de legenden van deze man.

Orpheus was believed to be one of the chief poets and musicians of antiquity, and the inventor or perfector of the lyre. With his music and singing, he could charm wild beasts, coax the trees and rocks into dance and even divert the course of rivers. As one of the pioneers of civilization, he is said to have taught humanity the arts of medicine, writing and agriculture. Closely connected with religious life, Orpheus was an augur and seer; practised magical arts, especially astrology; founded or rendered accessible many important cults, such as those of Apollo and the Thracian god Dionysus; instituted mystic rites both public and private; and prescribed initiatory and purificatory rituals.

Het was teleurstellend, deze ontmoeting. De man zwelgt in zijn verdriet om het verlies van Euridyce, maar ik kan me zo goed voorstellen waarom ze met een ander is weggelopen. Deze Legende was behoorlijk vol van zichzelf en zijn eigen kunnen. En zeker niet van plan om me ook maar iets van zijn muziek te laten horen. De munt zag hij duidelijk als een bijkomstigheid bij zijn ontsnappen uit de onderwereld, maar was niet van zins deze af te staan of uit te lenen. Uiteindelijk had hij zich weer helemaal bewusteloos gedronken en heb ik hem de munt ontfutseld.

Oh ja, natuurlijk voel ik me daar wat schuldig over. Misschien ga ik terug nadat ik in Dark End ben geweest en zal ik hem weer terug geven.

Ik liet me doorhalen door Ronardo, die met een vreemd zaakje bezig is. Hij is op zoek naar de verdwenen dochter van Benedict… jawel, die heeft een dochter Marcella. Zou hij haar bedoeld hebben toen hij het laatst had over kinderen van Amberieten die dat niet willen weten? En ook vraag ik me af of Gerard weet van het bestaan van deze Marcella. Dat zou verklaren waarom hij dacht dat ik (met voor iemand zoals hij dezelfde naam) een dochter van Benedict zou zijn.
Vreemd zaakje, op een vreemde wereld die tegen een aantal andere werelden aan ligt waar je zo heen kunt gaan met maar een beetje concentratie. Iets high technisch met een soort vreemde, onverwoestbare hondmensen die hersenen uit mensen hun hoofd lepelen. Die plotseling verschijnen en verdwijnen en niet traceerbaar zijn. Of toch? Mijn vader zei dat ze te volgen moeten zijn. Eigenlijk had ik niet zoveel zin om me hiermee te bemoeien, maar deed ik het toch maar.

Jawel, mijn vader heeft weer eens een keer contact met me opgenomen. Weer zo’n vreselijk onhandig en stijf gesprek, waarin ik niet zei hoe blij en opgelucht ik was om hem weer te zien en te spreken. Wat moet hij nu met zo’n dochter. Hij raadde me aan om er iemand bij te halen die goed kon vechten. Rhexenor blijkt echter gevangen te zijn gezet door Random, er is een stuk paleis opgeblazen met Vialle erin en de koning is nu verschrikkelijk boos en geeft Chaosieten, en in het bijzonder Jurt en zijn vriendjes, de schuld. Julian gaf me de waarschuwing op te passen met Chaosfiguren. Ik denk dat hij niet zozeer bedoeld dat ik niet met hen om mag gaan, maar meer dat ik uit moet kijken niet ook opgesloten te worden.
Het was een kort gesprek, waarin ik niet zei wat ik had willen zeggen.

Deirdre viel eigenlijk wel mee. Niet dat ze nu vreselijk enthousiast de nieuwe neven en nicht begroette, gelukkig niet, maar negatief was ze ook niet. Ik merkte dat ze mijn vader niet mocht, maar blijkbaar geeft ze me het voordeel van de twijfel, waar Benedict het al eerder over had. Ze heeft ons zeker wel goed op weg geholpen, een zeer kordate dame.

No comments: