Deel 38: Nog een neef?

Hmm, wat zal ik eens schrijven over mijn ontmoeting met een nieuw opgedoken neef. Nou ja, niet eens een echte ontmoeting, maar in een droom. Tarkan, moest ik hem noemen. Tarkan de Pessimistische Doemdenker zou zijn volledige naam kunnen zijn. Zoon van Finndo en heeft als missie het waarschuwen tegen het uitroeiingsplan van zijn vader. Van Amberieten, om precies te zijn. Want volgens deze Tarkan zit Finndo dus achter het gedoe met die wezens die niet gezien willen worden. Het vooroordeel dat Tarkan trouwens heeft over Amberieten is eigenlijk hetzelfde als ik eerder van Dalt hoorde. Egoïsten, manipulatief, machtswellustelingen… ik heb niet 1 beschuldiging weerlegd, want natuurlijk is het gewoon waar tot op een bepaalde hoogte. Maar wees nu eens eerlijk, is er ergens misschien iemand die daar geen last van heeft op een bepaalde manier? Zijn wereldhervormers als Dalt en –wie weet- ook die Tarkan dan zo veel beter? En waarom komt Tarkan dan waarschuwen? Heeft hij uitgerekend dat hij, als Amberiet, net zo goed een slachtoffer zou kunnen zijn? Want zoals hij klonk, was hij het aardig met de ideeën van zijn vader eens. Maar hoe wordt iemand als deze eeuwen lang opgroeit met een Amberieten haat? Hoeveel eeuwen zijn er dan nodig om 1 en ander in balans te brengen? En wat is er indertijd gebeurd tussen Finndo en Oberon dat de eerste meende een plan te moeten bedenken om alle Amberieten voor eens en altijd uit te roeien? Want de mensen waar het nu om gaat, waren nog niet eens verwekt ten tijde van de ruzie. Nou ja, een gewone huiselijke ruzie is dat zeker niet geweest. Wat brengt iemand er toe om onvindbaar te verdwijnen en een plan uit te denken dat vele eeuwen in beslag neemt! ?
Goed, in ieder geval was dit niet het meest gezellige gesprek, buiten beschouwing gelaten dat deze Tarkan absoluut niets maar dan ook niets schijnt te weten van menselijke omgangsvormen. Mijn hemel, waar is hij opgegroeid!

Wat ga ik eigenlijk doe in de keep of the four worlds? Wat hoop ik daar te vinden? Heel precies kan ik dat niet zeggen. De woorden van Mandor hebben me aan het denken gezet: al hebben zij drieen Jasra daar verdreven en al hebben wij drieen (voornamelijk Julia en Jurt verdienen de eer) er wat werk en macht aan besteed, Jasra heeft er hoogstwaarschijnlijk nog steeds een bepaalde band mee. Dus ik wil proberen te vinden wat dit precies is, of het de hele plaats is, of dat er een specifieke binding is met een bepaald bouwsel of voorwerp. En dan, wat ga ik doen als ik er achter kom? Natuurlijk kan ik daar nu niets zinnigs over schrijven. Ik denk dat ik wil proberen om die macht of band te onderzoeken en te begrijpen. Ik stel mezelf niet zo hoog als Amberiet dat ik er daadwerkelijk iets aan kan doen, maar ik hoop dat, als ik iets meer weet van Jasra’s macht, ik niet meer helemaal zonder verweer ben als ik haar tegen kom.

En eigenlijk zal ik weer eens contact moeten opnemen met Flora, ik heb al enige tijd niets meer van haar gehoord. Niet dat we zo ‘close’ zijn, zeker niet. Dat ben ik trouwens met niet 1 familielid. Maar af en toe spreken we elkaar nog wel eens. Oh gats, ik moet nog steeds op ziekenbezoek bij Vialle, Random heeft me er nu een paar keer aan herinnerd. En als goede nicht zal ik echt een keer, nou ja, binnenkort, daarheen moeten. Moet ik Random weer troeven, die er altijd op zit te hameren dat ik me meer moet integreren in de familie, voor de gezelligheid naar iemand moet troeven enzo. Nou ja, komt wel als ik terug ben van de keep. En daarna zal ik Ronardo weer troeven om naar die zalf te zoeken.

No comments: