Deel 25: Arden

Ik ben wel heel opgelucht dat het mogelijk is mijn moeder te laten beschermen zonder er bij de familie zelf over te gaan zeuren. Het is heel goed om een vriendin als Julia te hebben. Zelf wilde ze een serie spreuken neerhangen, maar haar andere idee, laten beschermen door een demoon, was net iets beter. Tenslotte hebben we te maken met een soort demonen. En voor mijn ouders betekent het dat ze nieuw personeel in huis gaan krijgen. Nu ben ik natuurlijk wel iets schuldig aan Mandor, die ik eigenljk helemaal niet ken. Julia zorgt er voor dat hij dat regelt, maar dat los ik wel op. Ik hou er niet van om verplichtingen te hebben, maar het leven van mijn moeder is me meer waard.
Die Julia… wat een inventief mens is dat! Ze heeft een prachtige oplossing gevonden om staande te blijven in de Hoven van Chaos als niet-Chaosiet. Ze verkoopt en verhandelt informatie. Op die manier kan ze natuurlijk steeds een stapje voor zijn op de Chaosieten. Al klaagde ze nu dat ze haar niets meer leken te vertellen en of ik meer wist. Ik had geen idee wat ik nu meer zou kunnen weten, ik wist alleen te vertellen dat er een Corwin was nu dankzij Rhexenor. En ik wist ook dat hij en Despil per ongeluk ene Iolanthe hebben bevrijd, een Chaosiet van lang geleden. Bleek dat dus precies die informatie te zijn waar ze naar zocht, het schijnt dat heel Chaos in rep en roer is. Nu weet ze tenminste wie daar de oorzaak van is. Ik kreeg de indruk dat de terugkeer van die Iolanthe blijkbaar nog niet echt bekend is binnen Chaos.
De informatie die zij voor mij had, was ook interessant. Het schijnt dat Random met Rhexenor is gaan vissen in de Abyss!! En daar hebben ze in ieder geval twee oerwezens opgevist, Puk en Myra. Of Brand ‘toevallig’ ook was opgehaald, wist ze niet.

William is wat minder verward sinds hij op de kamer van Osric is geweest en diens boeken heeft mogen lezen. Niet dat zijn geheugen nu terug is, maar hij lijkt nu meer te weten waar de magie, die hij gebruikt, vandaan komt. We hebben afgesproken elkaar verder te helpen. Hij denkt te weten waar dat schild is en weet nu ook dat het aan hem verbonden is. Ik wil hem helpen het te vinden en hij gaat me helpen naar Dark End te komen. Ik denk dat ik zijn bijzondere krachten van lang geleden heel goed kan gebruiken.

Van Random heb ik het nieuwste troevendek gekregen. Met de nieuwelingen toegevoegd, maar ook met kaarten van Dalt, Coral, Rinaldo en Merlijn. Beetje jammer dat dit zo uitgebreid is, de charme van iemand proberen te bereiken zonder een troef van hem of haar te hebben, is toch een beetje weg.
Verder was hij een beetje verbolgen over het feit dat ik hem maar weinig vertelde over van alles en nog wat. Ik kijk wel uit. En ik ga hem zeker niet vertellen waar de kudde paarden zit waar Morgenster vandaan komt!

Eindelijk maar weer eens contact opgenomen met mijn vader. Hij is nog steeds op zoek naar de echte Corwin met Bleys en heeft al veel schaduwen aangedaan waar steeds geweldige feesten aan de gang zijn. Al met al nog niets gevonden van Corwin, maar het lijkt er op dat hij in Chaos gevangen zit.
Hij vroeg me zeer dringend hoe het was en uiteindelijk heb ik maar verteld hoe ik me voelde en dat ik geen idee had waar te beginnen met die spookvampieren. Hij was lichtelijk verbaasd, want van zowel Caine als Bleys had hij te horen gekregen dat ze me zo goed op weg hadden geholpen en dat ze me precies hadden verteld wat te doen. Tja, dat zal in hun opinie vast zo zijn. Gewoon me wat informatie en eigen interpretaties voeren en dan zou ik precies weten wat te doen. Ik acht de informatie die ik van hen gekregen heb hoog, maar een echte aanwijzing voor welke stappen precies te ondernemen zat er niet bij. Gelukkig niet trouwens, ik zoek het liever zelf uit dan als een schaap een bepaalde weg te volgen.

Hij heeft ook een groot probleem. Hij heeft indertijd de hoede over Arden op zich genomen omdat er niemand anders was die dat deed. Maar nu is hij alle controle en zelfs zijn band met Arden kwijt, iemand is weer terug. Ik vertelde wat ik had gehoord over het opvissen van die oerwezens en dat maakte hem woedend op Random, die verzuimd had om deze belangrijke informatie even door te geven aan Julian.
Na zijn uitbarsting tegen Random zijn we op reis gegaan in Arden. Het woud is veranderd. Ik weet dat er aan alles een eind komt en veranderingen bij het leven horen, toch maakt dit me bijzonder weemoedig. Een Arden zonder monsters en met overwoekerde doorgangen en ruïnes is Arden niet meer.
Uiteindelijk kwamen we bij een grote open plek met een enorme witte boom en goudkleurige blaadjes. De boom van Myra, de dryade die uit de Abyss is gehaald.
We hebben haar ontmoet. Het is erg interessant om een wezen te ontmoeten en te spreken van zo lang geleden. De Amber familie als zodanig kende ze niet, wel had ze meteen door dat ons bloed anders was dan dat van anderen. Ze zag meteen dat Julian en ik een band hadden. Of dat de vaderdochter band was wist ze niet, wel dat we anders waren dan de Amberieten die ze eerder was tegen gekomen, Rhexenor en Brand (dus ja, deze is ook uit de Abyss gehaald!). Random had ze niet ontmoet. Brand schijnt door de wouden te reizen en niet te reageren op haar dwingende pogingen contact te maken. Hmm.
Oh, ze bood mijn vader aan om zijn werk weer op te pakken, dat geldt ook voor zijn mensen. En ze heeft me ook gevraagd wat ik wilde doen.

Dit biedt mogelijkheden. Natuurlijk weet ik allang wat ik wil doen. Het woud Arden intrigeert me, het geheimzinnige, de doorgangen, haar bewoners. Ik voel me er thuis. Maar er is een stukje Arden waar tot nog toe weinig aandacht voor is en dat zijn de ruïnes. Die zou ik heel graag onder mijn hoede willen nemen.
En haar boom is erg bijzonder. Deze staat in diverse werelden. Natuurlijk wil ik daar meer over weten. Zou er een verbinding zijn met zoiets als Overschaduw? Of Dark End? Zou het deze boom en of Myra kunnen zijn die me weer een beetje richting kunnen geven?

No comments: