Deel 30: Match tussen Amber en de Hoven?

Voor een keer was Random de serieuze koning. Ik denk dat ik veel heb gehad aan zijn informatie. Ik geloof dat hij een keer of drie zei dat ik met Benedict zou moeten praten over Finndo en Osric, het zijn tenslotte zijn broers. En ik denk dat het verstandig is om uit te zoeken waar de broers zijn doodgegaan en/of voor het laatst gezien zijn. Misschien dat we zo er achter kunnen komen waar ofwel het schild of de staf zijn. En William zei dat hij dacht te weten waar zijn grootvader het laatst heen was gegaan en ook dat hij een vermoeden heeft waar de staf nu is, maar hij weet er niet te komen. Ik zou hem daarbij helpen, dat betekent dat ik hem binnenkort zal troeven. Hij zal toch hopelijk eens uit die Toren van Babel wereld komen?

Goed, ik zal dus met Benedict gaan praten. De opmerking van Random dat het toch vreemd is gegaan met de dood van Finndo en Osric, heeft me wel aan het denken gezet. Het is allemaal met geheimzinnigheid omgeven, het lijkt erop dat ze netjes zijn opgeruimd na hun ‘dood’ en eventuele sporen zijn gewist. Misschien zijn ze niet dood, maar hebben ze een reden om niets met Amber te maken willen hebben. Of zijn ze pas veel later overleden als dat iedereen denkt.
Dalt is erg rustig de laatste tijd. Ik kreeg het idee dat Random eigenlijk wilde zeggen dat deze rust misschien wel de bekende stilte voor de storm was.

Via Martin, die me doorhaalde naar zijn appartement, heb kennis gemaakt met Mandor. Een keurige jongeman, heeft manieren. Hij was gekleed in een zwarte broek en een witte bloes, droeg laarzen. Lichtblond haar en blauwe ogen, hij kwam erg sympathiek op me over.
Ik heb hem meteen bedankt voor de moeite die hij heeft gedaan mijn moeder beter te beschermen. Hij zei dat bedanken niet nodig is, vrienden van Julia zijn vrienden van hem.
“Jij kunt het ook niet helpen dat je Amberiet bent.”
Hij vond het lastig dat ik geen naam wist voor de spookdemonen. Tja. Maar hij beloofde het uit te gaan zoeken. Hij heeft me een troef van zichzelf gegeven en raadde me aan om eens met Jurt te praten, die bijzonder veel ervaring heeft met Abyss demonen. Hij nam afscheid en verdween via een troef.
Niet veel later was Jurt er al, Martin was niet echt heel blij met zijn komst naar de flat. Waarschijnlijk omdat Jurt echt moeite heeft de boel heel te houden. Ik kreeg trouwens de indruk dat Martin leeft op een dieet van chips en bier.
Jurt stelde voor om eens in de buurt van de Abyss te gaan kijken, waar diverse demonen leven. Het soort dat ik beschreef deed hem denken aan Dwalers, die dood gingen als iemand hen zag en zouden alles hebben uitgemoord wat nog leefde op hun wereld. Het blijft hoe dan ook erg vreemd dat ze voor ‘iemand’ werken, deze wezens zijn echte eenlingen.

En ik heb Dara ontmoet. De koningin, die door velen beschreven wordt als een heks, ziet er uit als een jong meisje. Zeer vriendelijk en voorkomend. Helaas dacht ze meteen dat Mandor en ik een goede match zouden zijn samen, een huwelijk zou zowel in het voordeel van Chaos en Amber kunnen werken. En ik, ik schrok me wezenloos. Het is nog lang niet te bedoeling om te trouwen met wie dan ook en zeker niet met een Chaosiet. Oh ja, van die bunch is Mandor waarschijnlijk de beste. In ieder geval geen familie van Dara, dus ook niet van Benedict, dus zeer waarschijnlijk geen Amber/ familiebloed. En hij heeft geen verleden met vrouwen.
Ik weet gewoon dat, als ze dit voorstel bij de familie Amber krijgt, het zeer zeker zal worden overwogen door diverse familieleden. En we zouden elkaar nergens in de weg zitten. HET voorbeeld van een verstandshuwelijk. Hier heb ik zeker het laatste nog niet over gehoord, ben ik bang.
Geloof ik een huwelijk uit liefde? Ik heb er weinig voorbeelden van gezien in het echt. In de boeken worden er uitsluitend alleen maar van dat soort huwelijken gesloten, maar in het echt… Mijn ouders, ik bedoel het ouderpaar dat me heeft opgevoed en in ieder geval samen mijn broer hebben gekregen… Is dat liefde? Of meer genegenheid? Ik denk toch het laatste. Dan de Amber familie… hoeveel zijn er werkelijk vreselijk gelukkig tot over hun oren verliefd getrouwd? Tussen Vialle en Random is er wel wat, een soort genegenheid die misschien naar liefde neigt. Maar hoteldebotel van elkaar?
Nee, ik geloof niet zo in een huwelijk uit liefde, maar ik zit tevens niet te wachten op een verstandshuwelijk. Eigenlijk wil ik helemaal niet trouwen. Tenslotte kan niet iedere vrouw een Mr Darcy tegenkomen...

No comments: